Komma igång som frilansare

Det är faktiskt ganska lätt att komma igång som frilansare. Även om du inte är skyldig att införliva dig själv, är det klokt att göra det för att dra nytta av det rättsliga skydd som ett företag har att erbjuda. Starta din egen LLC är billigt-det finns gott om god juridisk/skatt personal som kan arkivera alla nödvändiga pappersarbete och få dig igång för under $500.

Du vill också ha din egen webbplats, e-postadress och telefonnummer så att du kan börja marknadsföra dig själv. Och alla dessa är också smuts enkel (och billig) till setup.

Här är några resurser som kan hjälpa dig med på Scania.

Hemsida-jag rekommenderar att du använder WordPress-det är gratis och mycket lätt att komma igång utan att behöva veta någon kodning. Men du behöver fortfarande en webbhotell leverantör-det är där du registrerar ditt domännamn. Jag använda en få fientlig sällskap, utom den lättast Ive ‘ grunda är Bluehost. Deras priser är bra (om $5 eller $6 per månad) och ställa in din egen WordPress webbplats kräver inte mycket mer än en knapp Klicka. Naturligtvis är den största utmaningen du har kommer upp med ett bra domännamn som inte redan har vidtagits.
E-postadress. Om du använder Bluehost får du obegränsat e-postkonton. Så om du har skapat en ny webbplats som heter http://frilansare.nu kan du göra så många som du vill.
Telefonnummer. Om du är bekväm att dela din mobiltelefon på din webbplats och med dina kunder, då det är det billigaste sättet att gå eftersom du redan betalar för den telefonen. Men om du vill ha lite mer av en professionell känsla, kan du använda Grasshopper som ger dig en 800 nummer som vidarebefordrar till din mobiltelefon (utan att behöva ge bort ditt mobilnummer). Grasshopper också låta du har sed hälsningar (e.g. pressa 1 för stöd, pressa 2 för försäljningarna, etc.) och allting annars du skulle vänta i en “professionell telefonerna system”.
Fakturering och redovisning. Du kan antingen göra det manuellt (kalkylblad för att hålla koll på dina timmar, skapa dina egna fakturor i Word/Google Docs att skicka till dina kunder varje månad) eller så kan du använda ett online-system som FreshBooks som kostar något i likhet med $20/month. Ett annat verktyg jag har hört folk Rave om är Wave, som gör fakturering, bokföring, betalningar och klienthantering.
Tidsspårning. Om du fakturer per timme måste du hålla koll på din tid. Du kan göra detta med en regelbunden klocka eller använda ett gratis verktyg som Toggl. (Kolla in denna fantastiska fördjupad granskning av Toggl.)
Juridisk dokumentation. Du kan använda en lokal revisor/skatt/juridisk firma, men om du är den typ av person som gillar att göra det på egen hand (och kanske spara några dollar), kolla in Legal zoom.
Andra affärsidéer. Förutom Consulting, letar du efter andra idéer för att utnyttja dina förmågor? Om så är det, kanske du vill kolla in min vän Chris Guillebeau bok som heter $100 startup. Här delar Chris framgångshistorier från många människor som har byggt sina egna företag för mindre än $100. Detta är en bra bok för inspirerande dig mot kanalisera dina passioner och färdigheter i en hållbar verksamhet.